dinsdag 20 augustus 2024

Waarom zijn we hier? Daarom zijn we hier! Reflectie op mijn boek door Koen Holtzapffel

Op de website van de Remonstranten wordt uitgebreid gereflecteerd over mijn boek Waarom ben ik hier?:

"In dit boek uit 2023 heeft hij antwoorden verzameld op wat je de oervraag van de mensheid zou kunnen noemen: Waarom ben ik hier? Het is een overzicht van maar liefst 180 zingevingsvormen geworden, uit alle eeuwen, tradities en continenten. Filosofisch, kunstzinnig, religieus. Het duizelt soms. Bod deelde ze op een bepaalde manier in. Bijvoorbeeld naar: iets bijdragen aan de wereld en iets bijdragen aan jezelf."

"Wat is bij Rens Bod nu de plaats van religies? Religies, inclusief jodendom, christendom en islam worden in het boek niet apart behandeld. Ze zijn ‘gewoon’ deel van het geheel aan zingevingssystemen. Heb als gelovige niet de illusie  dat alleen religie een (diepste) zin aan het leven kan geven. Ook al ben ik dominee, die illusie heb ik zeker niet, en ik deel met Bod de gedachte dat er vele antwoorden mogelijk zijn op de vraag Waarom ben ik hier?"

Lees hier de volledige tekst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten