maandag 27 november 2023

Recensie van "Waarom ben ik hier?" op de boekensite Bazarow

Op de boekensite Bazarow recenseert Evert van der Veen mijn boek. Hij doet dit onder de titel "De zin van ons mens zijn". Van der Veen is predikant en als zodanig beroepshalve bij zingeving betrokken. 

Ik ben het niet met hem eens wanneer hij stelt dat "de conclusie die Rens Bod trekt, luidt dan ook ‘… dat er geen centrale zingevingsvorm blijkt te zijn die boven alle andere zingevingsvormen staat of waaruit deze voortvloeien’". Dat is echter niet mijn conclusie, dat is slechts een van de patronen die ik heb gevonden. 

De conclusie komt wat later in mijn boek, en luidt "Daarom ben ik hier". Daar betoog ik dat er vier criteria bestaan voor een "zo goed mogelijke keuze" uit de zingevingsvormen. Kortgezegd moet zo'n keuze voldoen aan: (1) minimaal één haalbare zingevingsvorm, (2) minimaal één intrinsiek langetermijnzingevingsvorm, (3) zowel zingevingsvormen die iets bijdragen aan onszelf als aan de wereld, en (4) zo veel mogelijk zingevingsvormen die omkeerbaar en combineerbaar zijn. In mijn boek licht ik die criteria toe, en laat ik stap voor stap zien hoe ik tot deze conclusie kom. Ik zou wel benieuwd zijn geweest wat Van der Veen van deze conclusie vindt.

Lees hier de volledige recensie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten