woensdag 16 februari 2011

"Cruciale alfaontdekkingen" hebben ook middelbaar onderwijs bereikt

Ook in het middelbaar onderwijs heeft het idee postgevat dat alfa-inzichten niet alleen ons denken maar tevens de technologie hebben beinvloed. In mijn Volkskrant-interview van 8 januari bekritiseerde ik de door minister van Bijsterveldt voorgestelde terugkeer naar twee gescheiden profielen in het middelbaar onderwijs (alfa en beta). Mijn visie is nu omarmd door Jan Lepeltak in zijn column in Vives, het vakblad voor (ict) vernieuwingen in het onderwijs. Met verve legt hij nog eens uit hoe inzichten uit de taalkunde de ontwikkeling van hogere programmeertalen hebben mogelijk gemaakt, en daarmee de informatierevolutie hebben ontketend. Het is een van de meest fascinerende alfaontdekkingen van de afgelopen eeuw.

2 opmerkingen:

  1. Beste Rens Bod,
    Bedankt voor de vriendelijke reactie op mijn Vives-column. Ik ontdekte alleen een (Freudiaanse?)typefout. Noach Chomsky moet natuurlijk zijn Noam.

    Met vriendelijke groet,

    Jan Lepeltak

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Jan Lepeltak,

    Dank voor je reactie. De "grap" met Chomsky's voornaam is al eens gemaakt op een conferentie in 1997 in Berkeley, "Computational Pyscholinguistics".

    Groet, Rens

    BeantwoordenVerwijderen