vrijdag 19 april 2024

Interview over mijn boek in tijdschrift Volzin

Greco Idema interviewt mij voor het tijdschrift Volzin

'Steeds minder mensen zijn gelovig, maar steeds meer mensen zijn op zoek naar zin en betekenis. Dat hoor je vaak, en ik las het ook in Waarom ben ik hier? Maar waar baseert Rens Bod dit op? “Dat steeds minder mensen gelovig zijn, staat buiten kijf. Het grote CBS-onderzoek naar secularisering laat zien dat in 2017 49% van de Nederlanders van 15 jaar of ouder zich tot een kerkelijke gezindte of levensbeschouwelijke groepering rekent, en dat percentage is ondertussen gezakt tot onder de 46%. Daarnaast laat een RIVMrapport uit 2023 zien dat 44% van de jongeren depressieklachten heeft, en dat bijna 25% van hen zinloosheid en uitzichtloosheid ervaart. Ze zoeken weliswaar naar zin, maar vinden die niet. Het RIVM constateert tevens dat dit percentage de afgelopen jaren gestaag stijgt. Grosso modo kunnen we dus stellen dat het aantal jongeren dat gelovig is afneemt maar dat de behoefte aan zingeving juist stijgt. Of dit ook geldt voor alle mensen van alle leeftijden is niet bekend. Maar je zou verwachten dat op z’n minst de jongeren basiskennis krijgen aangereikt over de diverse vormen van zingeving. Helaas schiet het onderwijs en de (geestelijke) gezondheidszorg hierin tekort. En dat is misschien niet zo gek, want lange tijd bestond er geen overzicht van de vele zin-activiteiten of zingevingsvormen die de wereld rijk is. Daarin wil mijn boek voorzien.”'

Ga hier naar het hele interview.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten