dinsdag 26 december 2023

NewScientist wijdt een stuk aan mijn boek en legt mijn werkwijze in detail uit

"Waarom ben ik hier, waar doe ik het voor en wat is de betekenis van dit alles? In zijn nieuwe boek Waarom ben ik hier? geeft Rens Bod antwoord op deze en andere vragen over zingeving.

'Voor Waarom ben ik hier? heeft u wereldwijd meer dan 400 miljoen bronnen geraadpleegd?' ‘Dat lijkt onbegonnen werk, maar het is gelukt dankzij alle nieuwe technieken. Ik ben een digitale geesteswetenschapper en ben semiautomatisch gaan zoeken op bijvoorbeeld het web of science, een plek waar je ongekend veel antropologische- en historische studies vindt. Vervolgens ben ik gaan zoeken in verschillende talen zoals Engels, Duits, Frans maar ook in het Japans en Chinees. In het Duits heb je een goede vertaling voor het woordje zingeving, maar het Engels komt niet verder dan meaning and purpose. Ik verzamelende een wolk van woorden en hun beschrijvingen. Die werden automatisch gecategoriseerd en zo ben ik weer op zoek gegaan naar gemeenschappelijkheden.

'Was u op zoek naar de spreekwoordelijke speld in een hooiberg?' Dat viel mee. Ik zocht automatisch op trefwoorden en hun omschrijving. Vervolgens ontstond er een geordende lijst van artikelen die het meest relevant waren. Zo ben ik begonnen, van boven naar beneden. Religie is een van de vormen van zingeving, maar zeker niet de enige. Denk aan het helpen van anderen, het begrijpen van de wereld, betekenisvol werk hebben en ga zo maar door.’ "

Lees hier het hele artikel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten