This weblog is dedicated to the unified history of humanities and sciences, in particular to the books "Een Wereld Vol Patronen" (World of Patterns, 2019/2022) and "De Vergeten Wetenschappen" (A New History of the Humanities, 2010/2013) by Rens Bod
Discussieer mee over De Vergeten Wetenschappen
vrijdag 11 mei 2012
Vierde druk van De Vergeten Wetenschappen verschenen!
Zojuist is de vierde druk van de persen gerold. Ondertussen wordt De Vergeten Wetenschappen in 5 talen vertaald. De Engelse herziene en uitgebreide versie zal verschijnen bij Oxford University Press.
Voor meer informatie over de vierde druk, klik hier.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Ik ging zaterdag naar de boekhandel om eindelijk dit boek in zijn vierde druk te kopen. Maar helaas, Van Gennep in Rotterdam had het niet en kende het niet, en ook Donner had slechts de derde druk in huis en kende geen vierde. Dan die maar meegenomen, want nu wilde ik het eindelijk wel eens zelf lezen (bovendien heeft de derde druk deze afbeelding nog op het omslag, de vierde kent een andere). Nadat ik het voorwoord had gelezen, moest ik sterk denken aan het nieuwste boek van Wouter Hanegraaff. Dat beschrijft hetzelfde patroon, met dezelfde historische intervallen, die in uw voorwoord noemt. Kent u dat boek, en bent u zich van deze parallellen bewust? Zie http://www.cambridge.org/aus/catalogue/catalogue.asp?isbn=9780521196215&ss=fro
BeantwoordenVerwijderenBeste Michel,
BeantwoordenVerwijderenZeker ken ik het nieuwe boek van Wouter Hanegraaff (Esotericism and the Academy). Zijn boek beschrijft net als het mijne een macrohistorie over een tak van geleerdheid die (echter in tegenstelling tot het onderwerp van mijn boek) zelfs uit de academia is verbannen. Zeer aan te raden!
Overigens heeft de vierde druk van mijn boek geen nieuwe omslag. De omslag die op het internet rondzwerft (onder meer op http://www.boekendingen.nl/wp-nieuws/?p=10754) was ooit mijn eerste keuze, in 2009, maar er bleek geen voldoende hoge resolutie van het betreffende schilderij (van Johann Bretschneider) voorhanden. Ondertussen had mijn uitgever in 2009 wel een eerste ontwerp van mijn boek met dit schilderij verspreid, en dit blijkt nog steeds op internet rond te zwerven. Toen mij het schilderij van Holbein te binnen schoot, was ik daarmee nog meer in mijn sas, en was ik Bretschneider al gauw vergeten. Toch zou diens schilderij ook zeer geschikt zijn geweest voor mijn boek: de enorme veelheid aan manuscripten, wetenschappelijke artefacten, en ander materiaal die niettemin een eenheid vormen.
Groet, Rens